Er is wat te doen over het Openbaar Vervoer op ons eiland!
Het reguliere openbaar vervoer (OV) zoals we dat kennen staat onder grote druk. Voor Corona werd al gesproken over de bezetting van de bussen op een aantal “dunne“ lijnen (lijnen 135 en 138). Naast deze lijnen hebben we ook de R-Net lijn 436 die van ons eiland naar Rotterdam rijdt en een aantal scholierenlijnen. Het OV wordt deels betaald door de Provincie Zuid-Holland en deels door de verkoop van kaartjes. Door Corona wordt veel minder gebruik gemaakt van het OV en de inkomsten uit kaartverkoop is daardoor sterk afgenomen. De concessiehouder Connexxion draait daardoor verlies. Het Rijk is hierin tegemoetgekomen door een (tijdelijke) tegemoetkoming in de kosten uit te keren. Dit is te zien als een “corona steunpakket”. Voorwaarde voor deze steun was om het OV “toekomstbestendig” te maken. Dat betekent dat opnieuw moet worden gekeken naar de lijnen, de dienstregeling en de bezetting en dus naar de business case. Hiervoor is een Transitieplan opgesteld en dit is vorig jaar juni als hamerstuk door Provinciale Staten (PS) vastgesteld.
Het Transitieplan is vertaald in vervoerplannen per concessie. In deze vervoerplannen staan de aanpassingen in de dienstverlening. Deze stonden begin januari op de PS agenda en omdat Mirjam Nelisse inmiddels woordvoerder OV was geworden, heb ik met alle VVD woordvoerders OV in alle 52 gemeenten van Zuid-Holland contact opgenomen om te vragen hoe de nieuwe plannen zijn ontvangen. Er waren op dat moment geen klachten bekend.
Hoe gaat dat nu op Goeree-Overflakkee? De lijnvoering van lijn 135 en lijn 138 (op weekdagen tot 18:00 uur) wordt sinds het begin van dit jaar uitgevoerd door 8-persoonsbusjes. Op de andere tijden is er de mogelijkheid om gebruik te maken van “OV op maat”, waarbij men kan reserveren via een app of per telefoon. De invoering van de nieuwe dienstregeling zorgde voor enige onrust. Regelmatig zijn de 8-persoonsbusjes vol. Dan rijdt men door omdat men niet meer mensen mee mag nemen. Ook zijn de busjes niet erg handig als er rolstoelen en/of kinderwagens mee moeten. De scholierenlijn 635 is in de ochtenduren een extra rit gaan rijden om mensen een extra aansluiting te geven op de 436 aan de Schaapsweg. Ook zijn er klachten dat deze bus niet stopt te Stad a/h Haringvliet. Hierin komt verandering, er wordt een tijdelijke halte aangelegd aan de Molendijk.
Zoals het er nu naar uitziet, stopt de bijdrage van het Rijk per 1 januari 2023. Het nieuwe vervoersplan gaat ervan uit dat de lijnen 135 en 138 in de periode tussen ochtend- en avondspits worden omgezet in een buurtbusvoorziening. Dat houdt in dat vrijwilligers met busjes volgens een vaste dienstregeling langs de woonkernen gaat rijden. Vooral tijdens de spitsuren is het van belang dat men vanuit de kleine kernen makkelijk aansluiting heeft op de R-Net lijn 436 van en naar Rotterdam. Onze fractie op GO heeft daarom in overleg met ons Statenlid Mirjam Nelisse overleg gehad om te kijken wat de mogelijkheden zijn, binnen het huidige beschikbare budget. Een van die mogelijkheden is om bij de tussenevaluatie (die voor de zomer plaatsvindt) te schuiven met uren en reistijden. Ook heeft Mirjam een afspraak gehad met de directeur van de concessiehouder Connexxion. Hij heeft aangegeven dat bij een intensiever gebruik en dus meer inkomsten uit kaartverkoop, die dienstregeling weer wordt opgeschaald. Dat zou voor alle partijen de beste oplossing zijn! Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen!
Binic Vreugde (steunfractielid VVD)
Mirjam Nelisse (Provinciaal Statenlid VVD)
Meer lezen: