Mayke Wesdorp (17) zit momenteel in VWO 5 op de CSG Prins Maurits. Hoe vergaat het op school in deze Coronatijd? Mayke vertelt erover in deze eenmalige blog.
Zoals de titel al verraadt gaat dit eenmalige blog over het leven van een scholier tijdens de coronacrisis. Bij iedereen is bekend dat de scholen dicht zijn en dat er nu online les wordt gegeven, maar hoe ervaart de scholier dit en is het allemaal een beetje te behappen? Ik hoop daar iets meer opheldering over te geven door mijn belevingen te delen met jullie.
Laat ik mezelf eerst even voorstellen: ik ben Mayke Wesdorp, een boerendochter van zeventien. Ik zit momenteel in VWO 5 op de CSG Prins Maurits. Dit jaar is al pittig op zichzelf, omdat er veel nieuwe stof voorbij komt razen en er regelmatig verslagen ingeleverd moeten worden. Ik kan alvast verklappen dat COVID-19 dit jaar niet per se gemakkelijker heeft gemaakt tot nu toe. Toen Rutte de scholen officieel sloot, heeft het twee dagen geduurd tot onze school met een concreet plan kwam hoe ze het allemaal gingen aanpakken. Het idee was dat er een mogelijkheid kwam voor online lesgeven. Alle leerlingen kregen een Microsoft Teams account. Dat is een soort Skype, maar dan met betere kwaliteit. Het is toch wel prettiger om naar je leraar in HD te kijken dan in pixels. Zes van de tien keer is dat dan ook het geval!
De docenten mogen zelf invullen hoe ze Teams gebruiken. Sommigen geven altijd “les”, andere laten het alleen openstaan voor vragen en weer andere doen een combi van beide. In de app “Magister” geven de leraren aan wat de bedoeling is voor de les. Of je het daadwerkelijk allemaal doet is je eigen verantwoordelijkheid. De perfecte leerling zou dus elke les volgen op het aangegeven tijdstip. Jammer genoeg zijn we niet allemaal die perfecte leerling. Ik zou graag willen vertellen dat ik het wel ben. En me precies aan alle tijden hou, elke les netjes maak, na een lange dag school nog langer blijf zitten om ook nog het huiswerk goed te maken. Maar helaas; zulke discipline en concentratie heb ik niet. Zeker niet als er rondom mij heen allemaal dingen gebeuren die leuker zijn dan de sommetjes wiskunde in mijn boek.
Een stille werkplek, zonder al te veel afleiding, is dus in deze tijden cruciaal! Ik heb het geluk dat wij best veel ruimte hebben en daarom vrij gemakkelijk zo’n plek kan vinden. Maar niet iedereen heeft die luxe. Ik kan me best voorstellen dat het voor die mensen nog moeilijker is om je hoofd erbij te houden. Het stukje sociale controle, iets wat je in een lokaal wel hebt, is namelijk weg. Toch, als je eenmaal de wilskracht en discipline hebt gevonden om braaf negen keer 45 minuten uit te zitten en daadwerkelijk productief te zijn, is het toch best wel prettig. Je werkt namelijk op je eigen tempo. Stof die je makkelijk afgaat kan je doorheen razen. En stof die je moeilijker vindt kan je meer aandacht aan besteden. Wat ook leuk is, dat wanneer je klaar bent met al het maakwerk, je les voorbij is. Het kan dus best dat je soms na 20 minuten al klaar bent en dan heb je nog mooi 25 minuten om te lanterfanten.
Voor nu is het dus best goed geregeld. Tuurlijk moet je eerst je discipline, wilskracht, doorzettingsvermogen en een beetje moed vinden. Maar zodra je die allemaal hebt is het best te doen en heeft het ook voordelen. Er is nog wel onduidelijkheid hoe het gaat met toetsen en vooral de PTA’s. Korte toelichting voor degene die niet weten wat dat zijn: PTA’s zijn grotere toetsen die meetellen voor je examen. Deze toetsen moet je dus verplicht maken omdat anders je examenlijst niet compleet is. Als je ze niet allemaal hebt mag je dus normaal gesproken ook niet over naar het volgende jaar.
Zover ik me kan bedenken is er geen mogelijkheid om deze toetsen af te nemen, omdat er normaal gesproken zwaar toezicht wordt gehouden en er strenge regels gelden voor het afnemen. Mochten we na de meivakantie weer naar school gaan, blijven die PTA’s een probleem. Want je kan niet verwachten dat we de stof optimaal beheersen wanneer er geen echte lessen zijn geweest. Online les is een goede oplossing, maar het kan nooit van hetzelfde niveau zijn als een normale les. We gaan het vanzelf zien, maar het is ergens toch best spannend. Eén ding is in ieder geval zeker, ik doe liever thuis wat meer moeite dan dat ik ieder dag met 1500 man in een aula zit waar personal space niet bestaat.
Ik hoop dat jullie zo een beter beeld hebben hoe een scholier probeert te leren in deze crisis. En onthoudt: 1,5 meter afstand houden, goed je handen wassen en een beetje positief blijven!
Groetjes,
Mayke Wesdorp
Student VWO 5 CSG Prins Maurits